top of page

5 Tips Menaiki Tren di Jepun

Updated: May 1, 2019


Kali ini kami akan kongsikan tips menaiki tren di jepun. Lagipun sekarang musim cuti GWG, semoga perjalanan kamu dipermudahkan.


Kalau tidak alert dan tersilap naik tren, memang pergi lain tempat walaupun line yg sama. Tips ini untuk orang yang ada internet dan smartphone.


1. Download peta tren dan tandakan Stesen.


Kali ini kami akan sertakan 3 kawasan popular di Jepun. Tokyo, Osaka, dan Kyoto.

Kalau di Tokyo ada Subway dan JR.


Kalau di Osaka ada Subway dan JR.


Kalau di Kyoto ada Subway dan JR.


Kenal pasti dan tanda stesen kereta api. Ini akan memudahkan anda mengunakan apps dan mencari train yg sesuai.


2. Install Apps atau guna Maps.


乗換ナビ(Bahasa Jepun)

Japan Travel - Route, Map, Guide, JR, taxi, Wifi (Bahasa Inggeris)

Contoh : Dari Kansai International Airport ke Osaka Station





3. Beli IC card mengikut daerah


Walaupun IC kad tidak memberi apa-apa discount, tapi kad ini memudahkan kita menaiki tren/bas di Jepun. Ia seperti touch n go dan boleh dibeli dengan harga 500 yen. Kad ini boleh refund semula. Jadi jangan lupa untuk refund sebelum balik Malaysia.


Nak gunakan kad ini mudah saja. Top up dan Touch saja di pintu masuk stesen. Kita boleh top up ketika di dalam mengunakan fare adjustment atau pun sebelum memasuki stesen.


Kita perlu berhati-hati juga jika ingin berjalan ke lain daerah. IC mereka berbeza dan kemungkinan kad kita tidak boleh digunakan.



Kalau di Tokyo, kami biasa mengunakan Suica atau Pasmo. Boleh rujuk page ini untuk membeli kad Suica ataupun Pasmo.


Kalau di Osaka ataupun Kyoto, kami biasa mengunakan ICOCA atau PiTaPa.


4. Alert dengan Nama Line, Nombor Line, dan Masa


Gambar di atas menunjukkan Line untuk ke Osaka ialah Kanku Rapid. Jangan tersilap line. Jika kita rujuk map, dari kansai airport ada dua line, Kansai Airport Line dan Nankai Airport Line.

Nombor Line pula 3 atau 4. Warnanya memainkan peranan juga. Kalau di Tokyo, ada juga train yang sama warna dengan line dia.


Bila dah masuk stesen, pastikan pergi ke Line 3 atau 4. Jika kedua-dua Line ada train, pilih yang berangkat pada 17:47. Jepun ini sangat menepati masa. Jika kita tak tahu nama stesen persinggahan sekalipun, kita boleh turun ikut masanya saja.


Sampai ke Hineno, tunggu saja. Kebiasaannya train yang sama. Cuma dia nak bergabung dengan train yang lain dan nama train pun bertukar.


5. Jika tidak tahu, banyak bertanya dengan Staff.


Jangan takut untuk bertanya. Mereka walaupun susah untuk bertutur bahasa english, mereka akan cuba bantu sebaik yang mungkin.


Kita hanya perlu nyatakan nama stesen yang kita dah tanda tadi. Banyakkan bertanya soalan yang memerlukan jawapan Yes or No. Lagi mudah.

8 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page